SMKJM SEKOLAH PILIHAN KU

Kami bangga dengan Mu

Stand Up For The Champions

SPM 2012

SPM 2012
Wira dan Wati SMKJM

PMR 2012

PMR 2012

Lagu SMK. Jalan Mengkibol Terbaru

SEDIKIT HADIAH UNTUK HARI RAYA

SEDIKIT HADIAH UNTUK HARI RAYA

Pernah saya singgah di sebuah tempat,

Yang tiada isitlah ‘gagal’ dan sentiasa selamat,

Empat dinding selesa yang saya berada,

Tidak banyak berbeza dengan penjara.


Betapa ingin saya melakukan pelbagai perkara,

Yang tidak pernah saya mencuba,

Tetapi,akhirnya tetap saya kekal di sana,

Melangkah ke depan dan ke belakang

di atas lantai yang sama.


Sering kali saya menyatakan ‘tidak mengapa’,

Kalau tidak saya melakukan banyak perkara,

Pernah saya memberitahu diri saya,

Jangan peduli tentang impian, matlamat dan

seumpamanya.


Kadang kala saya mencipta sebab dan alasan,

Lengkap dengan pelbagai kesibukan dan

kesusahan;

Sebenarnya terbenam dalam sanubari saya,

Ialah sesuatu yang berlainan untuk berjaya.


Kehidupan saya tidak harus dibiarkan berlalu

sebegitu,

Menyaksikan orang lain menang dan menerima

restu;

Dengan tarikan nafas yang panjang saya

melangkah keluar,

Menerima perubahan dengan hati yang

berkobar-kobar.


Selangkah ke depan dengan tenaga baru,

Yang tidak pernah saya merasa dan menghidu;

Kepada tempat itu saya mengucapkan ‘ Selamat

Tinggal,’

Daripada cengkaman yang kini saya tertanggal.


Tempat itu sering diberi gelaran,

Yang tepat dan jitu tetapi tidak diperakukan;

Sangkal-menyangkal tentang kewujudan,

Tempat yang bernama ‘Zon Keselesaan’.


Sajak yang tak macam sajak ini,

Ingin saya berkongsi di sini;

Kalau tak ikut format sebenar,

Harap rakan-rakan beri tunjuk dan ajar.


Sedikit ‘input’ profesional daripada saya,

Sempena cuti sekolah dan Hari Raya;

Semoga hadiah yang istimewa,

Diterima oleh rakan-rakan semua.


Selamat Hari Raya Aidilfitri,

Cahaya silaturahim sentiasa berseri’

Maaf zahir dan batin,

Ucapan ikhlas dengan izin,

Selamat Hari Raya Aidilfitri

En. Yew Kok Leh

Pengetua SMK. Jalan Mengkibol, Kluang, Johor.

2.9.2010

0 comments:

Post a Comment

Penafian

smkjm.blogspot..com tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami dalam penggunaan maklumat yang dicapai daripada laman web ini.